BBH inspireert met Groenbranche Trends

BBH inspireert met Groenbranche Trends

De wereld voelt steeds onvoorspelbaarder aan. We worden geconfronteerd met wisselvalligheden, onzekerheid en complexe vraagstukken. Hoe beïnvloedt dit de wijze waarop consumenten naar bloemen en planten kijken? Deze tijdgeest – Checkpoint Reality, oftewel ‘de onwerkelijke werkelijkheid’ – vormt de basis voor de vier stijltrends die Bloemenbureau Holland in samenwerking met Tuinbranche Nederland, iBulb, INretail en Bureau Nijman + Van Haaster heeft ontwikkeld. Op dinsdag 18 maart presenteerde het Bloemenbureau deze trends aan ruim honderdvijftig geïnteresseerden tijdens een Kennissessie in het World Horti Center.

De Groenbranche Trends brengen de consument en de sierteeltsector dichter bij elkaar. Ze laten zien hoe consumenten de wereld ervaren en hoe dat hun kijk op bloemen en planten beïnvloedt. De trends zijn meer dan een inspirerend verhaal met mooie beelden, ze bieden belangrijke informatie over de tijdgeest en de gemoedstoestand van de consument. Het belang daarvan benadrukte Yvonne Watzdorf, directeur van Bloemenbureau Holland, tijdens de openingsspeech van deze Kennissessie: “Om relevant te blijven als sector, moeten we de consument goed begrijpen. Met deze trends spelen we in op de veranderende behoeften en geven we inspiratie en richting aan de markt.”

De vier stijltrends van 2026
De huidige tijdgeest wordt gekenmerkt door onzekerheid. De opkomst van artificiële intelligentie (AI) zorgt daarbij voor extra uitdagingen. Want, hoe maken wij in een onwerkelijke wereld onderscheid tussen wat waar is en wat niet? De vier ontwikkelde stijltrends – Nostalgic Lens, Intriguing Decor, Orbit Revive en Unexpected Encounter – weerspiegelen hoe wij daar als samenleving grip op proberen te krijgen. Trendwatcher Aafje Nijman lichtte tijdens de Kennissessie toe hoe deze trends elk op hun eigen manier voortkomen uit maatschappelijke ontwikkelingen.

Van inspiratie naar praktische toepassing
De Groenbranche Trends 2026 vormen het komende jaar een leidraad in de marketingcommunicatie-activiteiten van Bloemenbureau Holland en ook voor de sector bieden ze volop kansen. Voor kwekers, handelaren, sectororganisaties en retailers is er trendinformatie en beeldmateriaal beschikbaar op de website van Bloemenbureau Holland. Dit kan worden ingezet voor productpresentaties, workshops, inkoopstrategieën en productinnovaties. Daarnaast denkt Bloemenbureau Holland graag mee over hoe bedrijven deze trends concreet kunnen toepassen in hun communicatie en aanbod.

Meer informatie over de Groenbranche Trends 2026 is te vinden op de website van Bloemenbureau Holland.

 

Bron:

Deel artikel