Duidelijke spelregels voor toeristen Bollenstreek

Duidelijke spelregels voor toeristen Bollenstreek

De bloemen kleuren weer en oefenen een magische aantrekkingskracht uit op de toeristen en recreanten. Toch is het niet de bedoeling dat zij in de velden gaan lopen om foto’s te maken. Met een vriendelijke, maar duidelijke campagne vragen samenwerkende kwekers, toeristische attracties en marketingorganisaties aandacht voor gewenst gedrag tijdens een bezoek aan de bloeiende Bollenstreek. Enjoy our flowers, but don’t cross the flower line.

De afgelopen jaren is een steeds verdergaande brutaliteit bij bezoekers aan de bloeiende velden geconstateerd. Niet alleen wordt er in de velden gelopen met als gevolg grote schade voor de kwekers, maar ook worden vogels zoals kieviten, gele kwikstaarten of patrijzen verjaagd. Uit onderzoek blijkt dat de vorige enjoy the flowers campagne niet voldoende duidelijk maakte dat de velden privéterrein zijn. Met de nieuwe campagne is daarom meer aandacht voor de grens tussen openbaar en privéterrein, de zogenaamde flower line. Wie toch graag die unieke foto’s tussen de tulpen wil maken, kan via een qr-code de foto-hotspots in de streek vinden waar dit wel kan en mag.

Flower line
De flower line is een vriendelijke manier om te vertellen waar de absolute grens ligt. De bezoeker mag niet over die grens stappen. De grens wordt visueel benadrukt met een afscheidingslint. Ook zijn in de drukste weekenden in de bloeiperiode flower liners aanwezig op de velden. Deze vrijwilligers helpen de bezoekers de juiste foto-hotspots in de streek te vinden en leggen uit waarom het niet is toegestaan over de flower line te stappen. Op deze manier willen de samenwerkende partijen de bezoekers stimuleren om op de juiste plekken foto’s te maken en zo de kwekers, de velden en de natuur rustig hun gang te laten gaan.

Enjoy our Flowers, but don’t cross the flower line is een bewustmaking campagne over gedragsregels bij een bezoek aan de bloeiende bollenvelden. De velden zijn privé-eigendom van kwekers en het is dus niet toegestaan op de velden en tussen de bloembedden te lopen. Foto’s maken kan alleen vanaf de randen van het veld of op toeristische fotospots die speciaal zijn ingericht om foto’s met de tulpen te maken. Deze campagne is een doorstart van de eerdere Enjoy the Flowers, respect our pride campagne.

De Economic Board Duin en Bollenstreek is de trekker van de campagne. Provincie Zuid-Holland verstrekt de subsidie waarmee de campagne wordt vormgegeven. Keukenhof, Noordwijk Marketing, KAVB, LTO-noord, Greenport Duin- en Bollenstreek en NBTC omarmen de campagne.

Bron:

Deel artikel