AI in de sierteelt?
Geplaatst op 20 januari 2025
Vraag 1: wat is AI?
Kunstmatige intelligentie, of artificial intelligence (AI) gaat over computersystemen die menselijk gedrag nabootsen. Het lijkt nieuw, maar AI is al langer om ons heen. Denk aan de dynamische prijzen die je krijgt voor hotels en vliegtickets. De aanbevelingen voor series of nieuwe muziek in apps als Spotify en Netflix. Of, meer toegepast op onze sector, de handige tools waarmee je gewassen kunt herkennen. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Al sinds de jaren 50 wordt er al onderzoek gedaan naar AI. Maar de toepassing ervan wordt wél steeds geavanceerder, en de modellen nemen in kracht toe
Er zijn grofweg twee vormen van AI:
1. Voorspellende (predictive) AI. De voorbeelden uit de vorige alinea komen uit die hoek. Ook in de retail wordt voorspellende AI gebruikt. Kledingwebshop Zalando voorspelt de kledingverkoop bijvoorbeeld met AI, in de hoop zo de hoeveel niet verkochte items te verkleinen. Je kunt je voorstellen dat dit in de toekomst ook een interessante toepassing kan zijn voor bijvoorbeeld tuincentra.
2. Generatieve AI genereert tekst, geluid en beeld, die door mensen geinterpreteerd kunnen worden. Bekende tools die van generative AI gebruik maken zijn ChatGPT, Gemini of Copilot. Deze modellen zijn al getraind op enorme datasets, en leveren dus snel de juiste output. En ze zijn in staat tot complexere taken. Online supermarkt Picnic zet generatieve AI in om beter te begrijpen waar klanten naar op zoek zijn in hun gepersonaliseerde winkel. Ook hier zijn interessante aanknopingspunten voor de sierteeltsector.
Vraag 2: welke kansen voor kwekers biedt AI?
Ook voor de sierteelt biedt AI kansen. Juist omdat in de sierteeltsector – door de de grote volumes die door de keten gaan – veel data aanwezig zijn, en omdat een fors deel van de werkzaamheden repetitief is. Slimme inzet van generatieve AI zorgt voor snelle winst. Zo kan een taalmodel helpen bij het maken van trendanalyses, voor interactie met klanten (als chatbot), om een teeltplan uit te werken, voor de selectie van genen, voor marketing, voor conceptcreatie. Met relatief kleine aanpassingen maak je in de organisatie op deze manier snel impact.
De potentie van predictive AI is misschien nog wel groter. Het kan namelijk invloed hebben op het strategisch onderscheidend vermogen van bedrijven. Met andere woorden: het kan ervoor zorgen dat je een betere concurrentiepositie hebt. Hoe dat werkt? Je kunt predictive AI inzetten voor een optimaal teeltplan met de hoogst mogelijke marge. Om de klantvraag te voorspellen en om oogstprognoses te maken. Om optimale prijsniveaus te bepalen. Of bijvoorbeeld om de interne logistiek en klimaat nóg beter te regelen.
Zelf aan de slag met AI? Houd dan rekening met het volgende:
1. Goede, betrouwbare data is de basis. Het is belangrijk dat alles op een manier en op een plek verzameld wordt. Voor AI geldt: garabage in, is garbage out. Met andere woorden: je resultaat is zo goed als de data die je erin stopt. Zonder goede input geen goede output.
2. Controleer de output. Zie AI als een slimme assistent. Maar controleer altijd de output van een AI-model. Je bent en blijft zelf verantwoordelijk voor de acties die je uitvoert. Bovendien kan AI niet op tegen de expertise die jij hebt van het bedrijf en de producten. Toets de output van AI daarom altijd aan je eigen kennis.
Vraag 3: neemt AI ons werk over?
Het kweken van planten en bloemen doe je in een kas, of op een tuin. Niet op de computer. Het is dus onwaarschijnlijk dat AI ons werk overneemt. Maar het kan ons wel ondersteunen. Saaie, repetitieve taken uit handen nemen. Of ons helpen en ondersteunen, bijvoorbeeld met teksten, creatieve ideeën, analyses of slimme voorspellingen. Je kunt er processen mee verbeteren, het helpt je om je business te vergroten of om nieuwe verdienmodellen aan te boren. Kortom – overnemen: nee, aanvullen: ja.
Meer lezen over AI?
Dit zijn twee toegankelijke boeken:
- Real World AI - Wilson Pang: een boek met praktische voorbeelden van Ai toepassingen in bedrijven.
- The Coming Wave - Mustafa Suleyman: over de invloed van AI op onze toekomstige levens.
Guus van Heijningen is eigenaar van consultancybureau PEAX. Hij sprak tijdens de Dag van de Coöperatie op 12 december 2024.
Bron: Royal FloraHolland