Consument staat open voor het duurzame verhaal
Geplaatst op 25 oktober 2022
Het onderzoek dat onderzoeksbureau Kantar in opdracht van Bloemenbureau Holland in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk uitvoerde, laat zien dat duurzaamheid voor de meeste consumenten nog niet het eerste is waaraan ze denken bij het kopen van bloemen en planten. Nòg niet, want er is volgens de onderzoekers een duidelijke trend merkbaar. Voor de consument wordt duurzaamheid steeds belangrijker, ook als het gaat om bloemen en planten.
Kennis
Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat de consument onvoldoende op de hoogte is van de stappen die de sierteeltsector al heeft gezet op het gebied van verduurzaming door de gehele keten. Van de respondenten in de vier landen blijkt 34 procent positief te staan tegenover duurzaamheid in relatie tot de sector en bloemen en planten. Vijf procent is negatief. De grote groep er tussenin heeft geen uitgesproken beeld omdat het ze ontbreekt aan kennis en informatie.
Volgens Yvonne Watzdorf, directeur van Bloemenbureau Holland, is verduurzaming voor de sector naast een bedreiging vooral ook een kans. “De consument wordt steeds kritischer en staat tegelijkertijd open voor het hele verhaal, zo blijkt uit het onderzoek. Met een goed aanbod en heldere informatie is de consument bereid om te kiezen voor duurzame producten. Dat gaat niet in een keer, dat heeft tijd nodig. Het is aan alle partijen in de sector om te laten zien waar we staan als het gaat om een duurzame keten, met duurzame bloemen en planten. In de komende tijd willen we als Bloemenbureau met andere organisaties een gezamenlijke boodschap ontwikkelen richting de consument. Dat moeten we met elkaar doen, terwijl de sector blijft investeren in verduurzaming. Er is geen weg terug. De consument bepaalt.”