'Vraag naar duurzame verpakkingen groeit'
Geplaatst op 03 oktober 2023
“Onze hoofdproducten zijn potchrysant en pot-Kalanchoë; die zijn jaarrond beschikbaar. Daarnaast hebben we nog seizoensartikelen, waaronder Lisi Lova’s en kerststerren”, begint Mike. “Foodretail is onze belangrijkste afzetmarkt. Wij moeten het grotendeels van impulsaankopen hebben. Het doel van de supermarktklant is immers meestal niet om een bloemetje te kopen, in tegenstelling tot de klant bij de bloemist. Hij of zij moet ‘er tegenaan lopen’. Daarom is een aantrekkelijke hoes verpakking belangrijk”, legt hij uit.
Zorg wel voor 100% gerecycled papier
De klanten van SV.CO kunnen voor alle planten kiezen uit zowel een papieren als een plastic hoes. “Een aantal jaar geleden zagen we dat de vraag naar papier toenam. Daarom hebben we voor iedere potmaat ook een papieren hoes ontwikkeld, waarbij we de keuze aan de klant laten.” Het percentage papier is nog bescheiden, zegt hij. “We leveren nu ongeveer 1% van onze producten in papier, maar de interesse is wel groeiende.”
Papier is wat kreukgevoeliger en kan daardoor minder netjes ogen. Ook is het iets duurder. Daar tegenover staat dat de uitstraling meer ‘ambachtelijk’ en natuurlijker is, en dat het duurzamer is. Daar moet Mike wel een kanttekening bij plaatsen. “Een groot gedeelte van ons plastic is goed recyclebaar, ook op dat gebied worden stappen gezet wat betreft duurzaamheid. Bijvoorbeeld verpakkingen gemaakt van 100% PCR is een mooie ontwikkeling. Mocht je als kweker papieren hoezen willen gebruiken, zorg dan dat je voor 100% gerecycled papier gaat. Dat is het meest duurzaam.” Dat blijkt ook uit de onafhankelijke levenscyclusanalyse-quick scan die Royal FloraHolland liet uitvoeren door Partners for Innovation."
Lees hier verder
Bron: Royal FloraHolland