'Mogelijkheden in digitale markt onderzoeken'

'Mogelijkheden in digitale markt onderzoeken'

Hoe gaat de nieuwe generatie kwekers om met de steeds verder internationaliserende sierteeltmarkt? Hanneke en Bas Ubink zijn de vijfde generatie in familiebedrijf Handelskwekerij Ubink bv, bekend om haar cactussen en succulenten. Hij werkt in Nederland, zij vanaf het zonnige Tenerife, waar een productielocatie zit. “Ik geloof sowieso wel in elkaar helpen. Je weet nooit wat de toekomst brengt.”

Jullie groeiden op tegenover de kwekerij. Was het altijd jullie droom om als opvolgers in het bedrijf van jullie vader en ooms te stappen?
Bas: “Toen wij klein waren, draaide alles om het bedrijf. Ik werkte er ook in vakanties, bijvoorbeeld. Ik ben er altijd mee bezig geweest. Toen ik ouder werd, veranderde dat. Ik koos een studie die ik zélf interessant vond, en werkte een tijd bij een groot bedrijf in een andere sector. Op een bepaald moment maakte ik bewust de keuze om toch terug te keren naar het familiebedrijf. De wereld van planten bleef me trekken. Het gaat heel snel, is dynamisch. Daarnaast zat het ondernemerschap er ook bij mij in. Ik wilde pionieren. Snel kunnen inspelen op de ontwikkelingen in de markt. Vanuit een eigen bedrijf gaat dat makkelijker.”

Hanneke: “Mijn vader zei ooit: ‘Als je echt mee wil groeien in het familiebedrijf, moet je voor je dertigste instappen.’ Ook ik koos, net als Bas, voor een bredere studie dan tuinbouw. Maar wel altijd met in mijn achterhoofd: deze expertise zou voor het bedrijf ook goed van pas kunnen komen. Wanneer je mij als kind vroeg wat ik later wilde doen, was mijn antwoord: cactuskweker. Dat staat nog in verschillende vriendenboekjes van toen. Na mijn studie werkte ik bij financieel dienstverlener PwC. Voor mij kwam de omslag mede door die ene uitspraak van mijn vader. En doordat ik op een bepaald moment dacht: ga ik het werk dat ik nu in dit grote bedrijf doe, écht mijn hele leven doen? Het antwoord was dus nee.”

Wat brengen jullie als nieuwe generatie mee in het familiebedrijf?
Hanneke: “Laat ik beginnen met: het is enorm fijn dat we het bedrijf nu nog samen met onze vader en ooms kunnen runnen. In de wereld van cactussen en succulenten heb je zó ontzettend veel soorten. Het vraagt om een bijzonder fingerspitzengefühl om te weten wat volgend jaar een trend wordt in de markt. Plus: zij kennen de golfbewegingen die de markt maakt. Als de handel een tijdje inzakt, zit ik met de handen in het haar. Mijn vader stelt me dan gerust. Hij heeft het vertrouwen dat het aantrekt. Hij heeft dit al zoveel vaker meegemaakt. Maar als nieuwe generatie kijken wij natuurlijk ook anders naar de markt, en naar de wereld. Want het verandert ontzettend snel.”

Lees hier verder

Bron: Royal FloraHolland

Deel artikel