Juiste balans tussen topgenetica en commercieel succes
Geplaatst op 27 februari 2020
Martijn Kuiper brengt een hoop ervaring en kennis mee, zo laat Syngenta weten. "In de afgelopen 20 jaar heeft hij over de hele wereld in de sierteeltsector gewerkt, waardoor hij een brede ervaring heeft opgedaan in het functioneren van de sector. Het laatste decennium was hij Sales Manager Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Azië en Pacific bij Beekenkamp. Hij begon zijn carričre bij Kuiper, het familiebedrijf voor potplanten en werkte al eerder voor Syngenta Flowers als Senior Trial Officer voor tweejarigen en vaste planten voordat hij bij Beekenkamp kwam. Martijn heeft onlangs zijn MBA afgerond, waardoor hij een zeer brede kijk en basis op bedrijfsvoering en de marktontwikkelingen heeft gekregen."
Martijn Kuiper vervangt Sandra Verlaat als Head of Product Management, die deze functie sinds november 2019 ad interim vervulde. Sandra Verlaat kan zich nu volledig richten op haar rol als Hoofd Marketing. Verlaat: "We hebben een goed productportfolio en zijn sterk in een aantal producten. De aansluiting op de markt met de juiste uitgebalanceerde commerciële invalshoek is cruciaal. Kuiper brengt die kennis en ervaring naar het team. De toekomst is nog nooit zo kleurrijk geweest, we staan voor een bloeiende en rooskleurige toekomst!"
Syngenta stelde Martijn Kuiper drie vragen ter introductie:
Wat kunnen we leren van de bloementeelt in Noord-Amerika?
"De Noord-Amerikaanse markt is meer retail gedreven. 70% van de sierteeltproducten wordt verkocht via de zogenaamde Big Box-retailers. Zij hebben een belangrijke stem in de selectie van de genetica. Home Depot is (Nr1 in de verkoop van sierteeltproducten in de VS) wordt betaald door middel van een scan, wat betekent dat alleen het product dat wordt verkocht en gescand door de registrar wordt betaald aan de kweker. Op deze manier wordt de kweker een full scale service provider voor de retailer, het bijhouden van de inventaris, de zorg voor de planten etc. Om de verkoop te verbeteren wordt de vraagplanning meer data driven. Door gebruik te maken van de verkoopgegevens, die steeds specifieker worden voor type en kleur, en naar rasspecifiekheid (maar daar zijn we nog niet) zouden wij het antwoord op de vraag welk product de consument precies koopt. Dit zou ons de kans geven om de marktgrootte te vergroten en meer op de wensen van de consument af te stemmen."
Wat breng je mee naar Syngenta Flowers?
"Ik ben erg blij dat ik terug ben. De organisatie verandert snel en de wereld om ons heen ook. Met het nieuwe leiderschap is Syngenta Flowers op weg om marktleider te worden. Ik zal mijn kennis en ervaring gebruiken in mijn dagelijkse werk samen met mijn collega's om ons portfolio tot een van de meest concurrerende in Europa te maken."
Wat is je favoriete bloem?
"Ik zou zeggen Thunbergia, in het verleden heb ik er nogal wat gekweekt toen ik een eigen kwekerij had. Na 10 jaar in Beekenkamp te hebben doorgebracht, ben ik heel wat begonia's, de vegetatieve soorten voor in de tuin, tegengekomen. Violen vind ik nog steeds mooi, want voor mij zijn ze het eerste teken van de lente, en mijn vader en oom hebben er al heel wat gekweekt."
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws