Verstoring klok RFH in aanloop naar Moederdag

Verstoring klok RFH in aanloop naar Moederdag

Op vrijdagochtend was sprake van zowel een interne als een externe verstoring van het klokproces bij Royal FloraHolland. Juist op de laatste inkoopdag voor Moederdag komt dat zeer ongelukkig uit. Dit heeft gezorgd voor individuele impact voor kopers.

"Voor de een meer als voor de ander. Eerste analyse laat zien dat er niet of nauwelijks gevolgen waren voor de prijsvorming. Onze veilingmeesters en logistieke collega’s doen hun uiterste best om de vertraging in uitlevering zo veel als mogelijk te beperken. Ook hebben we extra kantoor collega’s ingeschakeld als piekhulp."

Klokverstoring
De eerste verstoring betrof een technische storing waarbij de foto’s van met name de aankomende partijen niet werden ververst in KOA. Daarom is het veilen om 6.10 uur stil gezet. Deze storing is opgelost om 6.50 uur en het veilen is weer gestart. Voor deze storing zijn excuses op zijn plaats, zo laat Royal FloraHolland weten.

Stroomstoring Aalsmeer-Zuid
Bij de tweede storing was sprake van overmacht. Het betrof een stroomstoring bij netwerkbeheerder Liander in de regio Aalsmeer vanaf ongeveer 7.10 uur. Hierdoor werden handelsbedrijven op Aalsmeer-Zuid getroffen. "Omdat daar veel koopkracht geconcentreerd is, hebben we in het belang van deze kopers en de prijsvorming, het veilen stilgelegd op alle exportlocaties. Dit is gedaan om kopers de gelegenheid te geven om maatregelen te nemen. Kopers konden noodvoorzieningen opstarten, sommige weken uit naar de afmijnzaal bij Royal FloraHolland, anderen werkten vanuit huis. Na 50 minuten is het veilen om 8.00 uur herstart. Ook de hangbaan bij Royal FloraHolland Aalsmeer ondervond hier hinder van. Netbeheerder Liander meldde om 8.40 uur dat de stroomstoring in de regio Aalsmeer is opgelost. Het veilen is eerder alweer opgestart om de impact van te laat inkopen en leveren zoveel mogelijk te beperken. Daartoe is ook besloten omdat wij geen zekerheid hadden hoe lang de storing nog zou duren. Een deel van de kopers kon helaas niet terugvallen op een plan B."

Evaluatie
Zoals gebruikelijk vindt achteraf een analyse plaats met het oog op verbeteringen die herhaling voorkomen. Ook de effecten van de stroomstoring zullen worden geanalyseerd om kopers te helpen. "Wij adviseren kopers om dat zelf ook te doen", besluit Royal FloraHolland.

Bron: Royal FloraHolland

Deel artikel