Plantion ziet klokomzet groeien ondanks coronadip
Geplaatst op 19 juni 2020
Na de presentatie en goedkeuring van de jaarrekening 2019 wisselden bestuur, directie en leden van gedachten over het uitzonderlijke voorjaar van 2020. Een periode waarin kwekers, kopers, medewerkers en leiding achter elkaar zijn blijven staan.
Na zijn opening vroeg René Willemsen algemeen directeur Peter Bakker de jaarrekening 2019 toe te lichten. De omzet steeg vorig jaar naar € 102,3 miljoen (+3,3 procent), dankzij gemiddeld iets betere prijzen dan in 2018 bij vergelijkbare aantallen. De omzet uit bemiddeling nam toe, de klokomzet daalde licht. Het groencentrum beleefde een goed jaar, Plantion Digitale Marktplaats groeide volgens verwachting. Het resultaat voor belastingen bedroeg € 170 duizend. Het resultaat na belastingen wordt toegevoegd aan de algemene reserve. Bakker memoreerde ook de nieuwe slogan 'verbindend in bloemen en planten', waarmee Plantion zich sinds kort in de markt profileert. Een PDF van de jaarrekening is te bekijken via www.plantion.nl/financieel, de interactieve publieksversie via jaarverslag.plantion.nl/jaarverslag_2019.
Gang van zaken 2020
Commercieel directeur Guus van Logtestijn nam de leden mee naar de eerste maanden van 2020. Na toespraken van premier Rutte op 12 en 16 maart gingen ook bij Plantion alle alarmbellen af en werden crisisteams opgericht. Plantion creëerde condities om het veilen door te kunnen laten gaan, na afstemming met de veiligheidsregio. Veel kopers maakten gebruik van Kopen Op Afstand, anderen bleven naar de afmijnzaal komen. Met plexiglasschermen en een strikte zetelverdeling zorgde Plantion ervoor dat het daar 'veilig' was.
Na enkele dramatische dagen waarin producten moesten worden doorgedraaid, werd de weg omhoog weer gevonden. Plantion nam geen beperkende maatregelen voor de aanvoer, maar overlegde wel voortdurend met haar kopers en aanvoerders over vraag en aanbod. Vooral het bloemistenkanaal herstelde zich snel: in moeilijke tijden zijn bloemen en planten een bron van troost. Zodoende noteert Plantion over het eerste half jaar zelfs een stijging van de klokomzet (+4,4 procent). Bemiddeling ondervond drie weken lang hinder van gesloten landsgrenzen maar herstelde zich uitstekend. De totale omzet tot half juni is vergelijkbaar met dezelfde periode in 2019. In maart sloot Plantion nieuwe overeenkomsten met ondernemers in het groothandelscentrum waarvan de huurcontracten afliepen. Dit draagt bij aan de continuďteit van Plantion en de kracht van de totale marktplaats.
Projecten beleidsplan
Een aantal projecten in het kader van het beleidsplan MLTP 2017-2020 hadden tijdens de coronacrisis wat minder prioriteit, maar worden inmiddels weer opgepakt. Dit geldt bijvoorbeeld voor 'Klokaanbod', de digitale catalogus met actuele foto's van aangevoerde producten. Binnen het project 'Transport' is inmiddels een pilot van start gegaan met een aantal bloemisten. In juni is Time Slot Management geďntroduceerd: vervoerders reserveren voortaan een slottijd waarbinnen ze producten mogen lossen, wat ervoor zorgt dat Plantion haar logistieke processen kan optimaliseren. Om aanvoerders en kopers mee te nemen in de mogelijkheden van internet organiseert Plantion weer online trainingen. Het in januari gelanceerde inspiratieplatform Taste the Green wordt in september met speciale acties opnieuw gepromoot. Voorzitter René Willemsen sloot af met een kort dankwoord aan aanvoerders, kopers, medewerkers en leiding van Plantion voor de samenwerking in de afgelopen maanden: "We hebben laten zien dat we het echt met zijn allen doen, laten we dat vasthouden."
(Foto: VVB Van Bree)
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws