'Sla niet je kop in de wind'

'Sla niet je kop in de wind'

Veel kwekers zijn al een tijd bezig met de voorbereidingen voor 100% Digitaal. Ook Rene van Dijk is druk bezig om voor eind 2020 te voldoen aan de eisen van 100% Digitaal, meldt Royal FloraHolland op haar website. In een interview vertelt hij meer over het proces, de uitdagingen, voordelen en natuurlijk zijn ervaring.

Kunt u iets meer over uw bedrijf vertellen?
Mijn bedrijf is een Freesia kwekerij van 18.000m2 waar jaarlijks 7 miljoen freesia's geproduceerd worden. Wij werken jaarrond met zes vaste medewerkers en vijf losse medewerkers en enkele scholieren om deze productie af te leveren. Al sinds de oprichting in 1996 zijn we lid van Unicumfreesia, een telersvereniging. Al vanaf het begin af aan van Unicum sta ik achter het concept met het beleveren van grootschalige retail. De verhouding van de afzetkanalen op dit moment is 60% Unicum-retail, 8% Unicum daghandel via Floriday en persoonlijk contact en de overige 32% via klok en klokvoorverkoop.

Bent u momenteel actief in Floriday?
Bij het opzetten van onze daghandel was ik zelf actief bezig met Floriday. Nu het goed functioneert, begeleidt een medewerkster van Unicum dit allemaal. Wij werken inmiddels met voorraad op Royal FloraHolland Naaldwijk en Aalsmeer (Leveren uit Voorraad). De medewerkster controleert in Floriday de prijzen, het aanbod en stuurt ook de logistiek aan. Dit kunnen wij allemaal doen omdat wij zelf met Unicumfreesia een ruimte huren bij Royal FloraHolland.

Van welke functionaliteiten in Floriday maakt u momenteel gebruik?
Helaas is er maar één die wij kunnen gebruiken. Dat is het online aanbod met voorraadbeheer en pricing. We gaan op dit moment geen gebruik maken van het afhandelen van online orders en van het maken van klokbrieven. Wij kunnen maar een functie gebruiken omdat we klok documenten, en connect documenten in een eigen pakket maken. Dus onze stickers en aanvoerbrieven worden niet in Floriday aangemaakt.

Van welke functionaliteiten in Floriday wilt u dit jaar gebruik van gaan maken?
Wij zitten nu nog te wachten op een functionaliteit voor contracten met afroep en wij denken ook mee in de ontwikkeling hiervan. Wij verkopen met Unicumretail 60 miljoen freesia's aan vijftig klanten. Momenteel kunnen we hiermee nog niet uit de voeten op Floriday. Dit product ligt tijdens het schrijven van deze brief nog op de tekentafel!

Wat zijn volgens jou de voordelen van 100% Digitaal?
Voor mijn bedrijf zie ik geen grote voordelen, maar voor onze Coöperatie Unicum zie ik deze wel! Alhoewel alles nog ontwikkeld en getest moet worden. Het grote voordeel is dat de bestellingen via het Unicumkantoor bij ons in het orderpakket met dezelfde werkwijze binnenkomen. Vervolgens wordt dit verdeeld naar de verschillende kwekers van Unicumfreesia. Ook de afspraken tussen afnemer en Unicumfreesia worden vastgelegd Floriday. Dat is een hele verbetering!

Waarom is 100% Digitaal voor jou/jouw bedrijf van belang?
Mijn bedrijf is al 95% digitaal. Alle orders komen digitaal binnen via de Unicum retailgroep en worden digitaal afgerekend. Voor andere transacties geldt hetzelfde, behalve voor de orders die via telefoon, Whatsapp en e-mail verlopen. Ik zou het heel fijn vinden als de laatste 5% van de orders hier ook bijkomen. Hierin faciliteert Unicum ook en uiteindelijk zullen klanten alleen nog digitaal bestellen en ook afrekenen. Alles via hetzelfde systeem en werkwijze laten verlopen, daar ben ik altijd voor!

Welke zaken moet u nog veranderen om te kunnen voldoen aan 100% Digitaal?
In de meest ideale situatie had Floriday al klaar geweest. Royal FloraHolland heeft veel leden van verschillende grootte en met verschillende wensen. Naar ons idee is Floriday nog niet klaar voor een groot bedrijf zoals wij zijn georganiseerd. Wij zijn al heel ver met digitalisering en daar hebben we de afgelopen jaren hard aan gewerkt. Persoonlijk vind ik het jammer dat deze investeringen in andere software nu door Floriday overbodig worden, maar we moeten doorzetten!"

Welke verwachtingen heeft u voor de toekomst?
Dat 100% Digitaal er komt én nodig is voor een stabiele en betrouwbare afwikkeling van orders, logistiek en financiën. Eind 2020 klaar is heel ambitieus! Voor mijn bedrijf zie ik nu nog geen grote voordelen, maar als ook de landelijke klok er komt en Royal FloraHolland op een manier alle financiële afwikkeling laat verlopen, dan ga ik er zeker op vooruit!

Wat betreft 'digitalisering', wat zou u willen meegeven aan collegakwekers?
Sla niet je kop in de wind, maar laat je goed informeren wat het voor jouw bedrijf kan verbeteren of opleveren. Het veranderingsproces is al jaren geleden ingezet, kijk of je samen met jouw softwareleverancier alles kan aanpassen. Naar mijn idee zijn de meeste hiermee aan de slag gegaan. Daarnaast kun je ook gewoon gaan werken op het Floriday platform. Je wordt dan een "schermkweker" en kunt er alles mee doen wat nodig is.

Bron: Royal FloraHolland

Deel artikel