Succesvolle Productdag Outdoor Planten

Succesvolle Productdag Outdoor Planten

Afgelopen woensdag organiseerde Royal FloraHolland namens de FPC's Boomkwekerij, Éénjarige zomerbloeiers en Balkon-en terrasplanten de jaarlijkse productdag. Het thema van deze dag betrof Het nieuwe normaal in tuinplanten. Als locatie was gekozen voor FloriWorld in Aalsmeer.

De ongeveer 70 aanwezige outdoor kwekers werden door dagvoorzitter Michel Verbeek welkom geheten. De dag werd geopend met een interview van de 3 FPC voorzitters. Michel Verbeek vroeg hen welke onderwerpen in de FPC aan bod komen en wat een FPC deelname nu precies inhoudt. Alle drie de voorzitters gaven aan dat ze nog op zoek zijn naar nieuwe FPC leden.
 
De eerste sprekers van de middag waren Kees van Rengs en Lisa Hoogeveen van Plennid. Plennid geeft advies aan overheden over de circulaire mogelijkheden van grondstoffen. Zij namen de kwekers mee in hoe deze wereld er uitziet en wat een kweker kan doen om meer circulair te worden. Je kunt dan denken aan grond, potten, verpakking maar ook aan de kneusjesplantjes van Plantje.nl.
 
Daarna nam voorzitter van de Promotiecommissie, John Langeslag, de presentatie van het nieuwe promotieplan voor zijn rekening.  Hij liet zien welke resultaten zijn bereikt op het gebied van samenwerking in promotie. De succesvolle activatie campagnes van Jumbo en Groenrijk zijn daar mooie voorbeelden van. Voor 2022-2024 is er een nieuw plan voorgelegd aan de kwekers. John Langeslag gaf hier aan dat voor komend jaar, mochten de kwekers akkoord gaan met het plan, er circa € 350.000,- aan promotie gelden binnen zou komen, Bloemenbureau Holland daar nog eens € 595.000,- bij zou leggen. Daarnaast hebben zowel Jumbo als Groenrijk al aangegeven volgend jaar de actie graag te verlengen met ook inleg van gelden. Een filmpje van de verschillende partners leidde het stemproces in.
 
De kwekers konden vanaf afgelopen maandag hun stem digitaal uitbrengen of op de productdag zelf. Nadat de aanwezigen hadden gestemd was het even wachten op de uitslag. Helaas moest dagvoorzitter Michel Verbeek een negatieve uitslag delen met de aanwezigen. Er is een 67% meerderheid nodig om een plan goed te keuren en daarvoor kwam dit plan 6% tekort. Het is dus niet afgewezen, immers een meerderheid van circa 61% heeft voor het plan gestemd. Maar de 67% meerderheid werd niet gehaald. De stemwaarde was 37% van de totale outdoor planten jaaromzet. Het zorgde voor veel gespreksstof in de koffiepauze.

Na de pauze nam Productmanager Éénjarige zomerbloeiers, Bart Janse, de kwekers mee in de ontwikkelingen van Outdoor planten bij Royal FloraHolland. Tot en met week 38 is een omzetstijging van 19% gerealiseerd. De grootste stijger van de 3 FPC's is Éénjarigen, gevolgd door Boomkwekerij en Balkon en Terrasplanten. De top 5  omzet makers zijn : Helleborus, Lavandula, Dianthus, Tuin Hydrangea en Mandevillea.
 
De dag werd afgesloten door start-up Upperbloom. Een start-up die in de pers deze zomer de aandacht trok. Shawn Harris, één van de Dragons'Den in het gelijknamige tv programma, investeerde in deze Start-up. Upperbloom wil, met een hoogwaardige service, balkons in een stedelijke omgeving groener maken. Dit doen zij door consumenten in een abonnementsvorm plantenbakken te leveren. Deze ook te vervangen zodat zij altijd een mooi, fleurig en groen balkon hebben. Founders Sam van der Zanden en Tom van Ruitenbeek deden in een energieke presentatie uiteen waar zij tegen aan zijn gelopen en wat de successen tot nu toe zijn. Daarnaast namen ze het publiek ook mee in hun toekomsten expansie plannen. Deze presentatie leidde tot diverse vragen van kwekers en mooie discussie.
 
De dag werd afgesloten met een hapje en een drankje waar met elkaar nog werd teruggekeken op een succesvolle dag met een voor veel aanwezigen teleurstellende uitslag van de stemming rond het promotieplan.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel