'We zijn duurzaam en toekomstgericht bezig'

'We zijn duurzaam en toekomstgericht bezig'

Met regelmaat verschijnt een column vanuit de Ledenraad van Royal FloraHolland waarin een onderwerp aan de orde komt over wat een ledenraadslid bezighoudt, maar ook waarnemingen en ontwikkelingen komen aan de orde. Dit keer ledenraadslid John van der Slot, ledenraadslid tot eind 2021 en mede-eigenaar van Gebr. J. & W. van der Slot & Zn. Kweker Hyacintus uit de Duin en Bollenstreek.

De termijn van John bij de Ledenraad zit erop. En dat vindt hij ontzettend jammer. "Ik ben bijzonder trots op wat we met de Ledenraad tot nu toe bereikt hebben. Dat deden we met veertig gepassioneerde, betrokken collega-kwekers. Ondernemers die zich graag voor het grotere belang inzetten en hun eigenbelang ondergeschikt maken.

Het dichtste bij (in tijd) staat natuurlijk corona. Een nare periode voor ons als ondernemers en op persoonlijk vlak. Maar bestuurlijk gezien was dit wat mij betreft juist een erg interessante tijd. Nu zag je ineens wat je aan elkaar had. De proef werd op de som gesteld. Iedereen stond in z'n kracht: directie, Ledenraad, en ook het crisisteam met wie we dag en nacht konden appen en mailen. Ik ben er trots op dat wij namens de leden goede input konden leveren vanuit de praktijk. En dat we er mét elkaar voor hebben gezorgd dat de veiling open kon blijven. Alles draaide door. Daar mogen we onszelf en elkaar best wel eens voor op de schouder kloppen, vind ik.

Bewijs van groen gedrag
Maar er zijn nog meer zaken waar ik trots op ben. Zoals milieucertificering en duurzaamheid. Ik ben blij dat we dit bespreekbaar hebben gemaakt. Steeds meer leden beseffen zich dat hier actie nodig is. Zelf zie ik het zo: we zijn een groene sector, dus we moeten ook groen uitstralen. En consumenten kijken steeds kritischer naar de producten die ze kopen. Waar komt het vandaan, en hoe is het geproduceerd? We moeten luid en duidelijk laten zien dat we duurzaam en toekomstgericht bezig zijn. Zie het maar als één groot bewijs van goed gedrag voor onze sector.

Waardering voor de koper
Al sinds mijn 25ste doe ik bestuurswerk. Eerst voor de bollensector en sinds 15 jaar voor de coöperatie. Ik zoek graag de verbinding op. Samen bereik je altijd meer dan alleen. Daar zie ik nog wel een kans liggen. Wat we nog beter kunnen, is kopers in hun kracht zetten. Zij zijn onze belangrijkste klant. Zorg ervoor dat zij een fijne koopplek hebben. En neem ze mee in belangrijke beslissingen. Dan blijven ze loyaal. Je hoeft niet álles in het belang van de ander te doen. Maar je kunt wel rekening houden met elkaar. Vanuit het besef dat je elkaar gewoon keihard nodig hebt.

Opsteker
Wat ik nu met mijn tijd ga doen? Naast het runnen van ons bedrijf sluit ik me misschien wel weer aan bij een regieteam of een andere commissie binnen onze coöperatie. Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan. Maar voor nu geniet ik van de extra vrije tijd. Zo boekte ik onlangs een mooie reis naar Finland bij de ANWB. Omdat mijn vrouw en ik al zo lang lid zijn, kregen we leuke kortingen. Dat was een echte opsteker! Toen dacht ik: misschien kunnen we dat als coöperatie ook doen? Leden die zich al jaren onbezoldigd inzetten, of gewoon al jaren lid zijn nét iets extra's bieden. Als opsteker, als bedankje. En om te laten zien dat het vertrouwen en de inzet gewaardeerd wordt. Wat mij betreft zou dat een mooie toevoeging zijn aan onze toch al mooie coöperatie."

Bron: Goedemorgen

Deel artikel