Plantion koerst af op omzetstijging van 8%
Geplaatst op 05 december 2024
De omzet van Plantion in 2024 komt naar verwachting uit op ongeveer € 110 miljoen. Vergeleken met vorig jaar is dat een stijging van zo’n 8 procent. Dankzij stappen in digitalisering boekt bemiddeling 13 procent meer omzet. De klok noteert een bescheiden plus van 2,3 procent. Opvallend is dat Kopen Op Afstand en Klok Voorverkoop samen verantwoordelijk zijn voor zo’ 35 procent van de klokomzet. Dit duidt erop dat het kloksysteem bij Plantion ook opschuift richting digitaal. De totale omzet uit digitale inkoop stijgt in 2024 met 25 procent.
Klokaanbod blijft uitdaging
De klok blijft al enkele jaren schommelen rond dezelfde omzet van zo’n € 50 miljoen. De belangrijkste oorzaak ligt in het aanbod. Het is uitdagend om alle veildagen een aantrekkelijk en breed assortiment voor de klok te brengen. Dit komt door verplaatsing van productie naar elders, bedrijfsbeëindigingen, logistieke problemen vanuit Afrika en toenemende klimaatinvloeden. Verbetering van het aanbod is ook een van de aanbevelingen uit het klantonderzoek, dat op initiatief van de Commissie van Handel is uitgevoerd.
Veel doelen gerealiseerd
In 2024 zijn veel doelen uit het vorige meerjarenplan behaald. Groothandelscentrum Plantion werd versterkt met de komst van TICA. Voor tuincentra werden tafelbanners en éénkoopskarren ontwikkeld. Op beurzen, via social media, met events en een nieuw relatiemagazine werkt Plantion actief aan naamsbekendheid en klantenbinding. In Antwerpen en Kortrijk werden de eerste twee internationale hubs geopend. Op de klok startte Plantion met een bioblok, met aparte aandacht voor biologisch geteelde producten.
Meerjarenplan 2027
Een blik op het meerjarenplan 2025-2027 (Vernieuwen, Verbinden, Inspireren) leert dat er veel uitdagingen zijn. Om de klok te laten groeien, spreekt Plantion haar leden aan op hun verantwoordelijkheid voldoende assortiment bij hun coöperatie aan te voeren. Om het assortiment te verbreden, wordt ook Floriday ingezet. Verder wil Plantion de koopkracht vergroten met hubs in België, Noord-Nederland en Duitsland. Klok Voorverkoop wordt meerdere dagen vooruit mogelijk. Ook gaat Plantion werken met specifieke klantteams om bloemisten, retail en tuincentra maximaal te ontzorgen. Groei van omzet en resultaat is nodig om wat meer ‘vet op de botten’ te krijgen en eventuele tegenvallers op te kunnen vangen.
Hulp bij certificering
Een andere uitdaging is de maatschappelijke discussie rond de productie van bloemen en planten. Plantion committeert zich aan het sector-brede initiatief dat alle aanvoerders op 1 januari 2027 gecertificeerd moeten zijn. Onder het motto ‘we kunnen niemand missen’ gaat Plantion hen daarbij begeleiden. Daarnaast helpt Plantion bloemisten om positieve verhalen te vertellen richting consument. Dit gebeurt met verschillende initiatieven tot op de winkelvoer.
Voorstel leden- en aanvoerderslening
Voor een verdere groei van Plantion blijft investering in vernieuwende concepten en faciliteiten noodzakelijk. Een voorstel is in de maak om het maximale bedrag van de leden- en aanvoerderslening te verhogen, zodat kapitaal hiervoor kan worden ingezet. Plantion ziet hierin een win-win situatie en verwacht een positief effect op de betrokkenheid van aanvoerders. Het voorstel wordt zorgvuldig verder uitgewerkt en in juni 2025 voorgelegd aan de ledenvergadering.